zondag 18 september 2005

8-1-1948 In de Rode Zee - Suez 10-1-1948

jongen in bootsmaatstoeltje opgehesen langs de voorstag - klik om te vergroten
In de Rode Zee 8-1-1948
Lieve Annetje, Wim, Gerrie, Tijn en Liesje,

Jongens, even uitblazen op de poop en even vertellen hoeveel ik van jullie houd. Hier op de poop voel je zó erg die slag in de schroef dat je niet eens rustig kunt schrijven van het gehobbel. (net of je in de bus zit)
Wim, hiernaast heb ik getekend hoe een jongen naar boven werd gehesen toen we in Aden lagen.
Je ziet dat de Engelse vlag halfstok van de voorstag waait (want er was iemand aan boord dood) en nu moest in 't puntje van de mast een haak worden vastgemaakt.
<----------
In het bootsmaatstoeltje, en goed vasthouden, (ook de man aan de winch) werd hij toen langs de voorstag opgehesen. Wat was dat hoog!! Je kon niet eens verstaan wat hij riep..
En hoe is het bij jullie? De vacantie is natuurlijk om en jullie zijn weer naar school. Ger, ga jij ook leren lezen?
Het wordt ineens zó donker dat 'k mijn papier haast niet kan zien. Schemering is er hier niet. Op zaal is het héél erg druk. Vandaag heb ik er 8 pat. bijgekregen Verschillende amoeben en malaria's, 2 G.O's en een cystitis. En maar weinig hulp!  Met de doktoren kan 'k het goed vinden. Ze zien ook wel dat ik pees. Ook Leen heeft het bar druk. Morgen komt er weer een nieuwe ploeg verplegers. Altijd even inwerken. In Aden was het aardig. Van 12 tot 4 aan de wal geweest en wat rondgeslenterd. Veel tijd was 'k kwijt met het zoeken naar brilleglazen voor een jongen aan boord (uit Monster), sergt. Kool, maar toen om 3 uur de winkel openging was 't mis. Ik ben benieuwd of er in P.S. [Port Said] nog post zal zijn. In Aden vingen we slib. "Briefgeheimen" [Piet Bakker, 1937] zal aardig stuk gelezen zijn als 't thuis komt. "De barre winter van '90" [Herman de Man, 1936] leest niemand anders dan ik.
(Nu is 't heus te donker geworden)  Tot straks.
Inmiddels is het elf uur geworden en 'k zit rustig in de hut. De zaal is zo goed mogelijk voorzien en 'k ben eindelijk maar weggehold. In Aden heb ik zelf een brief voor 14 Annie's gepost. 'k Ben benieuwd wanneer die er is.
Gisteravond was er een boksmatch en daarna was de zee zó mooi. Een grot ehaai zwom vóór het schip in een lijn van licht. Ook zaten er ettelijke dolfijnen rond de boot.
Snel schoten ze vóór het schip uit. Fel lichtend in 't groene water. Prachtig!

     We zijn intussen weer een dag verder, (de tijd vliegt) en er zit een nieuwe ploeg op Z.Zaal. Ben benieuwd naar hunne prestaties. ('k zal van de overste wel weer op m'n donder krijgen). Maar ook daar aan raak je gewend.
     'k Heb juist voor een asthma-man een rieten leunstoel weten te versieren. Nu kan hij wat aan dek zitten. Gisteren nog wat adrenalin-morphine gegeven, maat 't helpt zo kort.
     Vanuit Port Said gaat post weg. Deze hebben jullie dus waarschijnlijk de 16e of 17e. En als 't meezit ben ik 22 of 23 thuis
Aan boord begint de "kanaalkoorts" al een beetje. De meesten gaan kijken of ze aan de horizon de Sinaii, Suez, Port-Said, Gibraltar of Hoek van Holland al zien, lopen kwasie hun hondje, poesje te roepen of lopen met hun hand op en neer alsof ze een jojo hebben. De één vermaakt de ander. We varen in ruim D5 een hele troep Chinezen, die als machine- en dekpersoneel op een nieuwe KPM-boot terug zullen gaan. Ze verdommen het gewoon om iets te doen want: "We zijn toch passagiers!" kwek-tsing-ptio-knau-wang stjing pang!  Vooral dat laatste, want ze vechten als leeuwen en beren en lopen elkaar aan dek straal voorbij, pissen in de wasbakken en verbruiken zóveel water, dat over 't hele schip "geknepen" wordt met water. Aan de ingang van D5 is een Chinees tempeltje, waarin talloze stokjes, doekjes met gebeden enz. hangen. Ze wassen veel, zien er zelf schoon uit en eten handig met 2 stokjes. Chinees - Klik om te vergroten
Het is nu 11 uur en 10 Jan. Vanmiddag Suez, dus post inleveren. Het bekende zeemanstelegram B.L.I.K. zal ik je maar niet sturen, want je mocht eens blozen. Schat van mijn hart, t'is of de boot het voelt en al die mannenharten naar hun vrouwen trekt. Wat 'n massa magneet!
Lieverds van mij, het zal m'n laatste brief wel zijn op deze reis. 'k Ben benieuwd of het de laatste reis zal zijn. Voorlopig is het plan om half maart weer te vertrekken wat de Volendam betreft. Jongens, straks gaan we 't Suezkanaal weer in. 'k Ben nieuwsgierig hoe 't met de brug is. Lieveling, kon ik er maar onderuit. Heb jij mijn brief uit Aden? Daarin vroeg ik het adres van sergt. Coolen, Eindhoven op te vragen bij de "Vaste Staf" tel. 552234.
     Ik stop, want braaf wil 'k nog brieven naar Moe, den Haag enz. sturen.
Dag Wim, Ger, Tijn en Lies. Nog een dag of 12. Dag grote schat. Maart