dinsdag 20 september 2005

8-12-1947 Op de rede van Priok 9-12-1947

Op de rede van Priok
8-12-47
's avonds 11 uur


Lieveling van mij,

Reeds om 6 uur vanmorgen stond ik te douchen en deed de was van 1 week:
2 zakd
3 onderbr
1 pr sokken
1 overhemd
alles in 20 minuten!
Morgen misschien aan land in Priok!
'k Heb Mieke [de Vries] een telegram gestuurd in de hoop, dat ze met een wagen komt, zodat ik naar Batavia kan gaan om Puister te bezoeken.
Mijn jongens doen flink hun best en vandaag hebben we alle bedden aan bakboord gesopt enz. enz.
Het bezoek aan Priok zal kort zijn (1 dag?) daarna Makassar (3 dg) Soerabaja, waar we helemaal niet aan land komen, dus grote moeite met de pakjes voor Kees [?]. 'k Heb hem vandaag geschreven en zal hem van Makassar telegraferen, hoe of wat.
't Is zo rot dat je letterlijk niets van te voren weet. Morgen waarschijnlijk post uit Holland. Vanuit Aden heb je ze al eerder dan uit Algiers.
Rondom de boot zwemmen vele haaien. Knapen van ruim 2 meter.
Zoiets in je bed, ook om te griezelen Ans.
Over 10 dagen vier jij 't feest van Ons en Gerrie. [18-12-1940 getrouwd; 18-12-1942 Gerrie geboren]. Ik ben er bij hoor schat! Thuis of niet!!
Als 'k vóór Kerst of Nieuwjaar niet meer schrijven kan dan reeds nu prettige Kerst en voor 1948 net zo veel zon als jouw lieve ogen maar kunnen verdragen.
Dag meiske mijn, dag lieverd – jouw Maart




kerstklokken en hulst - klik om te vergroten
Lieve Wim
Gerrie
Tijn
Liesje

Van moeder hoorde ik uit haar brieven dat jullie erg lief bent. Goed zó!
Was het fijn bij Oma?
Tijn, hier aan boord zijn wel 8 grote hijskranen (laadbomen).
Wat veel hè?
Spelen jullie lief met Liesje?
Ligt er al sneeuw? Vader is een beetje door de zon verbrand. Gek hè?

9-12
En nu varen we de haven binnen.
De post moet van boord.
Tussen de pieren ligt een gezonken boot.
Helemaal op zijn kant.
Er was nog niemand wakker en toen werd ik al weer geroepen voor lymfangitis.
Een groot vliegtuig vliegt over.
Dag, dag, dag, dag
En een dikke zoen van Vader